Технологија или човек

Томислав Душановић Катинац

                                                     Технологија или човек

Сведоци смо веома учесталих насилних и, понекад, бруталних сцена у школским двориштима, холовима, учионицама, а понекад и самим наставничким зборницама.

Дечје чарке, којих мора бити, хтели ми то или не, безазлене и наивне, често прерастају у бруталност, хорор. Што детету може да падне на памет у „жутој минути“ не би ни чувени Хичкок могао да изрежира. Пре десетак година, ученици једне сеоске школе, враћајући се кући, свезали су свог друга, потегли перорез ( на срећу- туп) и решили да га кољу! Случајни пролазник је спасио дете. Oвих дана, усред градског језгра, у престоном граду, ученици у тучи потежу ножеве!

Школа, као носилац образовно- васпитне функције има посебан значај и улогу у безбедности ученика, мада, мора се признати, и она није свемоћна. Законодавац је изричито обавезао школу да пропише мере, начин и поступак заштите и безбедности ученика за време трајања образовно- васпитног рада, као и пратећих школских активности али и правила понашања која су свакако у функцији безбедности.

Нема сумње да су наше школе својим правилницима уредиле ову област, велики је број школа које имају савремене видео надзоре, алармне системе, школске полицајце, плаћено обезбеђење, али на жалост, у целом ланцу нешто недостаје, судећи према догађањима која нас свакодневно прате. Треба знати  да је улога школе првенствено образовна, а васпитна само у надградњи. Фундаментално васпитање је у породици, у њој се прави први корак, у њој почиње  живот, стварају се навике, почиње прво учење. Дете које није у породици научило да поздрави старијег, ту ће „навику“ задржати, веома често, и као одрасла особа.

Свака школа, основна или средња, има институцију „дежурни наставник“– карику у напред побројаним елементима безбедносног система школе, која, понекад, или је зарђала или је напукла или недостаје! На почетку сваке школске године Годишњим планом рада школе наставницима се утврђују обавезе у оквиру радне недеље од којих се, углавном,  један сат односи на дежурство.

                    Ево како је већина школа уградила обавезе дежурног наставника у Правилник о понашању ученика, запослених и… у школи:

             

                                                          

 

                „Дежурни наставник је дужан да са пуном одговорношћу обавља поверену дужност и да се брине о извршавању свих обавеза наставника и ученика.

                 Дежурни наставник уредно води књигу дежурства и у њу уписује све промене које су од значаја за живот и рад у школи, а посебно настале штете и њихове починиоце, као и одсуства и закашњења  наставника.                

               Дежурни наставник сноси сву одговорност за површан рад којим је нанета материјална штета или ометање реда или рада у Школи.                                  

               Одговоран је да  настава почне на време и да се одвија неометано.

               У случају да наставник није стигао на час о томе обавештава директора и предузима мере да му се обезбеди замена.“

Обавезе дежурног наставника се регулишу и Правилником о мерама, начину и поступку заштите и безбедности ученика у школи и оне су доста конкретне и разрађују сам поступак дежурства, почев од тога да дежурни наставник долази на посао најмање 15 минута пре почетка наставе, спровођења одређених мера, па до одласка из школе 15 минута после завршетка последњег часа у смени. Ваља напоменути да је дежурство наставника само једна од мера коју школа предузима у поступку заштите и безбедности ученика.

Нажалост, пракса се мало разликује. Планирање дежурства је често непрактично и нерационално. Дешава се да дежурни наставник нема прве или последње часове, па самим тим и није тада у школи, ради са непуним радним временом, те му се сразмерно одређује и време за дежурство и сл.

Поред свега, пракса показује да дежурство најчешће зависи од човека, од његовог осећања одговорности, сопственог васпитања и културе.

Не ретко се дешава да дежурни наставник у време дежурства испија кафу или пуши, а за дежурство «задужи» корпулентнијег и ратоборнијег ученика, децу пусти на улицу, а он остане у објекту, ујутру се успава, а по завршетку наставе журно одлази због «неодложних обавеза».

Наставник, дакле човек, је суштински носилац безбедности ученика у школи, његов однос према послу, конкретно обавези дежурства, умногоме ће допринети квалитетном школском животу и

стварању пријатне радне атмосфере. Наравно, не смемо  занемарити ни остале учеснике у школском животу, почев од популарне «теткице» до директора, који носи и посебну одговорност за безбедност.             

Школски полицајац или неко приватно обезбеђење немају и не могу имати никаквог додира са ученицима. Школско законодавство не зна за њих. Униформисано лице и оружје не уклапају се у школски амбијент. Једноставно, они нарушавају аутономију школе. Живот и рад у школи су ствар унутрашње организације, а уплив технологије, у овом случају видео надзора, може се тумачити на више начина. Зар он није пандан телефонском прислушкивању, тајном праћењу, који су противуставни и залазе у приватност личности? А ко је и којим актом овлашћен за видео надзор? Да ли може и хоће да га злоупотреби? Кога ће и како надзирати? Технологија или човек!? Ова питања засад остају отворена.

Advertisements

О Katinac

"Можда је мене урођена самоувереност и склоност ка писању стављала у супериорни положај и ја сам упорно провоцирао саговорнике желећи да од њих извучем све што ме занима. Када би требало да одговорим на питање вешто сам манипулисао речима, стварајући двосмисленост и недоумицу код саговорника. -Из приче "Како сам стигао у Фаркаждин" Мој животни мото: "ЈУЧЕ- НЕ ПОСТОЈИ, СУТРА- НЕИЗВЕСНО, ДАНАС- ЈЕДИНО ИЗВЕСНО!!!"
Овај унос је објављен под Uncategorized. Забележите сталну везу.

Једно реаговање на Технологија или човек

  1. agroekonomija каже:

    Čovek je nezamenljiv, meni se čini.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s