Школа и мобинг

Томислав Душановић Катинац

 

 

 

                                          Школа и „мобинг“

 

 

Школа је изванредно тло за, код нас нову само по називу, појаву сталног психичког малтретирања и злостављања на радном месту,  која је стара скоро колико и уређено људско друштво, а која има за циљ угрожавање достојанства, угледа, поштења, стручности. Та  појава се популарно назива „мобинг“, а дијагноза коју он производи је „посттрауматски стресни поремећај“.

 Зашто школа?  Па, одговор је веома једноставан. У школи су потенцијалне жртве мобинга сви, осим директора, а мобери апсолутно сви, почев од директора као врховног мобера, до ђака првака. Овај проблем чини занимљивим и податак да запослене у школи углавном чине високообразовани кадрови са просечних 80% у односу на  колектив.

Мобинг је узео маха у првој деценији новог миленијума захваљујући законодавству које игнорише људске вредности, положај запослених, а даје неконтролисана и  неограничена овлашћења послодавцима, односно онима који се налазе у улози послодавца.

Запослени у школи су буквално препуштени сами себи и веома површној и недоследној бризи синдиката, уколико су организовани.

Закон о раду даје неприкосновена права послодавцу и уједно прописује енормно високе запрећене казне које не могу да се примене, с обзиром да надзор над применом наведеног закона врши инспекција рада која, у суштини, нема скоро никаква овлашћења, осим одлагања извршења решења о отказу уговора о раду! Каквог ли апсурда!

Закон о основама система образовања и васпитања је по квалитету сличан Закону о раду. Даје овлашћења послодавцу, у овом случају директору школе, али када је запослени у питању- ту су само санкције. Запослени, у настави или ван наставе, су на ветрометини, препуштени доброј вољи, лепом расположењу или тренутном хиру директора. Правне заштите скоро и да нема, посвећен јој је само један члан, а он се односи на приговор на решење о остваривању права, обавеза и одговорности запосленог.

                                            

Надзор над радом школе врши просветна инспекција и просветни саветник, али када је реч о положају запосленог, заштити његовог достојанства, личности, угледа, стручности, е, то није ничија брига, законодавац једноставно не зна ко је носилац делатности, директор или наставник. Директор може буквално да „унакази“ наставника- запосленог, и морално и материјално, док овај нема ни теоријске шансе да се супротстави, а ако то и покуша пресудио је сам себи.

А све ово погодује мобингу и моберу и зато су они у експанзији. Које су методе мобера и како се врши мобинг?

У школи, методе су неисцрпне. Директор, као врховни и неприкосновени мобер, углавном,  не остаје никоме дужан. Како су му овлашћења скоро неограничена, тиме су и могућности мобинга неисцрпне. Побројаћемо само неке, најчешће.

Ако сте наставник и уз то се замерили директору, ево шта вас чека. На почетку школске године нећете добити одељењско старешинство, које доноси 4% на зараду. Уз то немате могућности  одласка на екскурзију која доноси добре дневнице, организовање зимовања и летовања, као ни могућности добијања пригодних поклона ( углавном у виду злата) на крају наставне године.

Задужења која вас чекају током године у четрдесетосатној радној недељи ће вас доводити до шока- за вас неће бити довољно посла, па ће и плата бити мања. Распоред часова ће вам бити ноћна мора. Имаћете два „прозора“ после великог одмора, предчас у преподневној смени и морати да устајете ујутру као вампир, а последњи ћете излазити из школе у поподневној смени, јер ћете имати седми час! Понедељком ћете имати прва два часа, а петком поседња два или један.

Ако сте толики малер да радите трећину или половину радног времена, е, онда ћете имати часове сваког  дана, са најневероватнијим комбинацијама.

Ваш рад ће се увек омаловажавати, биће примедби од планирања и припремања до организације часа, методичког приступа до педагошких норми. Бележиће се сваки минут вашег кашњења на наставу, а сваки сувишни глас на вашем часу биће хаотична бука! Писаћете изјаве и за најбаналнију ствар- једноставно сте усред часа морали до тоалета или да се обрукате пред ђацима.  Колеге ће почети да вас избегавају, јер сте прокужени и ако се друже са вама могу пасти у немилост директора, а код ученичких  родитеља ће се створити слика о вама као о марсовцу! Све вам ово гарантује да ћете бити предмет расправе на свакој седници одељењског или наставничког већа, за вас ће се тражити стручни педагошки надзор, о вама ће расправљати савет родитеља, а као резултат свега ваш нервни систем ће функционисати на горњој граници- у сталном стресу и паничном страху.

А како се то наставник замера директору? Прва и основна замерка је на самом старту- избору директора. Да ли је из колектива или не, сасвим је свеједно, увек ће сазнати да ли сте гласали за њега или не, да ли сте нешто рекли што ће му отежати избор, умањити улогу и значај. А током мандата, ако нисте послушни, покорни и понизни, ако укажете на неку неправилност, поставите неугодно питање, „берите кожу на шиљак“, што би народ рекао и знајте да сте на црној листи врховног мобера.

У већим школама, које уз то имају „клановско уређење“, а најчешћа су два клана и директор обавезно иде уз један, мобинг еволуира и жртва мобинга је обично најекстремнији члан једног или другог клана.

Од свих запослених у школи , за мобинг су најподеснији, припадници ткз. „техничког особља“, првенствено спремачице. Директору, као врховном моберу, најлакше је да се докаже и покаже на најслабијем ( у сваком погледу). Ако се спремачица на било који начин замери директору, пресудила је сама себи. Дечји тоалети ће јој бити главно станиште у радно време, купиће папириће и други отпад у школском дворишту и по киши и по мразу, свака неуредност, неисправност инвенатара стављаће се њој на душу, када сви славе и сви се проводе на школским свечаностима, она ће бити слуга и судопера, мораће прва да дође, а последња оде. Дежурство празником, суботом, недељом, њој ће свакако допасти. Мораће свакога да чује, а да се њен глас не чује. Могућности мобинга су неисцрпне.

Нажалост, ова појава, толико присутна и у последње време застрашујућа у својој експанзији, није нашла место нити у школском, нити у радном законодавству. А биће тако док мобери не постану жртве мобинга, јер сто батина по туђим леђима није баш ништа! Зар не?

Напомена читаоцу: Овај текст је писан 2006. године! Која је година данас?! Шта се променило?!
 

                                                                                   
 

 

 

Advertisements

О Katinac

"Можда је мене урођена самоувереност и склоност ка писању стављала у супериорни положај и ја сам упорно провоцирао саговорнике желећи да од њих извучем све што ме занима. Када би требало да одговорим на питање вешто сам манипулисао речима, стварајући двосмисленост и недоумицу код саговорника. -Из приче "Како сам стигао у Фаркаждин" Мој животни мото: "ЈУЧЕ- НЕ ПОСТОЈИ, СУТРА- НЕИЗВЕСНО, ДАНАС- ЈЕДИНО ИЗВЕСНО!!!"
Овај унос је објављен под Uncategorized. Забележите сталну везу.

7 реаговања на Школа и мобинг

  1. agroekonomija каже:

    Kliknula sam na Liked, jer mi se dopada tema članka, a ne dopada mobing u školama i ostalim sredinama.

  2. Ana каже:

    Mnogo toga navedenog i opisanog sam lično doživela od (sada bivšeg) direktora. Mogla bih i da dodam joše nekoliko primera ali ne želim da se prisećam grozote.
    Imam pitanje: da li se pod mobingom podrazumeva isključivo kada nadređeni na poslu maltretira podređene ili mobing može biti i na kolegijalnom nivou (nastavnik-nastavnik) ili „uzlazno“ (nastavnik-direktor)?
    I napomenu: direktor nam nije poslodavac, on nam je rukovodilac. Poslodavac nam je Ministarstvo prosvete.

    • katinac каже:

      Драга Ана!
      Мобинг је „чудовиште“ које се јавља у разним облицима! Наравно, свако сваког може да мобира!
      А што се тиче послодавца, ипак, у школи, то је директор! У ужем смислу и наравно, у складу са законом!
      Поздрављам те и хвала ти што си ми поклонила своје време и пажњу! Томислав

  3. Concordia каже:

    Sve, gore pomenuto, sam doživela u školi od bivžeg direktora, pa se pitam kako se boriti protiv takvih koji vršr zlostavljanje i diskriminaciju prema nastavnom osoblju? Da li je neko takvog direktora tužio i da li je ikada neki direktor kažnjen zbog mobinga?

    • katinac каже:

      Драга „Конкордио“, чини ме срећним што сте ово прочитали! Данас је борба веома извесна против таквих! Закон о основама система образовања…Вам то дозвољава!Нити Ви, нити Ваше колеге не будите“штедљиви“ према таквима! Срдачно, Катинац!

  4. Daniela каже:

    Svasta! Nemoguce da ja radim u jedinioj skoli u kojoj jedan nastavnik, zaposlen sa 20%, vrsi mobing nad svima ostalima, pa i direktorom jer ga svi ostali podrzavaju i birali su ga za direktora?! Usput, skola je ,,Vladislav Petkovic Dis„u Grljanu,Zajecar.

    • katinac каже:

      Драга Даниела, немој ништа да те чуди! Изгледа да се „мобер“ притајио у сваком од нас, само чека прилику да се искаже! Шалу на страну, „мобери“ се, нажалост, рађају! Они у себи имају некакву нит проклетства, зла, мржње, ината… То је њихова душевна храна! Поздрављам те!

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s