Безбедност- из мог угла

 

Томислав Душановић Катинац

 

Безбедност- из мог угла

 

               Последњих се дана доста полемише о безбедности деце- ученика основних и средњих школа. Мешетари разних «струка» и удружења износе ставове, мишљења, препоруке, мотивисани и инспирисани, првенствено дневним догађањима, која су чешће у домену дечјих несташлука него делинквенције.

Морамо се подстетити, када се бавимо овом проблематиком, да су дечје игре, дечји несташлуци, зачкољице, задиркивања и кошкања, стари колико и школа, наравно уз обавезну еволуцију која је у складу са временом.

Школа, примарни фактор образовања и васпитања деце, стожер је свих догађања, носилац извесне одговорности за понашање и однос деце према сопственој средини.

Закон обавезује школу да организује безбедност деце и школа је дужна да то учини на најквалитетнији начин. Међутим, да би школа то чинила потребно је створити неопходне услове за то. А те услове мора да створи држава, у овом случају то су МПС и локална заједница.

Школе су склоне, и то је врста помодарства, да ангажују ткз. агенције за безбедност, које, руку на срце, не би могле да чувају ни живинарску фарму, собзиром да запошљавају нискообразоване кадрове, који не могу да успоставе адекватну комуникацију са школом. Веома често се уводе алармни системи, видео надзори, а све то као крајњи исход створи лакрдију и забаву за жуту штампу и наравно промоцију за донатора. Не треба наглашавати колико је баченог новца који је могао да се употреби на далеко квалитетнији начин.

Вратимо се на услове за оптималну безбедност деце у школским установама.

Већина школа у Србији, поготову у већим градовима, грађена је за преко хиљаду ученика, без довољно простора за ваннаставне активности, рад школских секција, радионица и сл.

Школска дворишта и сами објекти школе су инфраструктурно неопремљени: неограђени, неуређени, неосветљени. Самим тим су доступни непожељним гостима и често злонамерницима. Давно су заборављени домари- домаћини школе, који су главна безбедносна карика школе после завршетка наставе.

Организација рада школе је још један чинилац који не сме да се заобиђе у безбедоносном смислу. Рад у две смене, па чак и са међусменама је давно превазиђен у озбиљним школским системима. Оптималан рад школе је у једној смени по систему 1 + 1, што значи, обавезна настава у првом делу дана, једносатна пауза, и у другом делу ваннаставне активности, секције, радионице, допунски рад. Преведено у сате то би било 4+1+2. (Стара српска школа зна за ову организацију рада!).

Да би се постигала оваква  организација рада, школски објекти морају бити скромних габарита, лаке конструкције, равномерно распоређени

по квартовима када је реч о већим градским срединама, а у рурарним срединама матично организовани- сабирни објекти са сопственим циркуларним  превозом. (Оваква организација у рурарним срединама, поред безбедоносних ефеката имала би и велики финансијски ефекат, у смисли смањења цене образовања.)

Велико је зло што се безбедност деце у школи у данашње време користи у дневнополитичке манипулације. Толерантност, односно нетолерантност су појмови које потежу и образовани и необразовани., заборављајући да је толеранција, само код нас, заменила братство- јединство, које,  иако обележје једног непопоуларног система има итекакве вредности. И ова држава, колика год да је, остала је многонационална и за западно вредновање веома успешна у саживоту свих вера, конфесија, нација и народа. Окупити на једном месту децу свих  раса, вера, нација без уплива одраслих, без индоктринације са стране, без злонамерника, владала би хармонија и другарство, право дечје царство! Најбољи примери за то су школе у београдским насељима Миријево, Сремчица, Ледине, Земун Поље… То су релативно затворене вишенационалне средине, нижеобразовног профила у којима су грађани начином живота упућени једни на друге, на саживот.

Добра организација школског система, организација рада школе у ужем смислу, адекватан третман школства у друштву, избегли би потребу за школским полицајцима, чуварима, алармним системима и видео надзорима- много је јефтиније уложити средства у безбедоносну инфраструктуру о којој је било речи и која би имала дугорочне и позитивне ефекте.

Али када је реч о безбедности не треба је свести само на баналне дечје чарке и зачкољице у школи и ван ње. Опремљеност и уређеност шкоског објекта је један од најбитнијих безбедоносних чинилаца. Јако је важно ко и на који начин користи школски простор после наставног дана. Конзумирање алкохола, дувана, употреба дечјих купатила и тоалета од стране разноразних «рекреативаца», «пражњење» неиживљених и несуђених «спортиста», «позајмљивање» сијалица, прекидача, штекера и свега што дође до руке, силно угрожавају безбедност у коју се сви заклињемо, а «испод жита» је урушавамо!

Школе су постале «друмске механе» за разнораразне трговце шерпама, јорганима, конфекцијом, доњим рубљем, метлама и четкама, козметиком и ђинђувама! Наставничке зборнице веома често личе на сеоске панађуре, преврћу се шерпе и јоргани, јер то је свакао изазов за сваку нормалну особу, само је погрешно место. А то је део безбедности.
Много је чинилаца на које су многи добронамерни и стручни људи указивали када је безбедност деце у питању и доста их је на које треба указивати  али то су кораци у празно. Докгод  се не приступи системском решавању проблема али не кроз правне норме типа правилника и уредби, већ суштинских и практичних, где ће држава као титулар школа рационално, мудро и одлучно повући црту и кренути у праву реформу, а не декларативну, безбедност, наставни процес и сама школа као установа, остаће на ветрометини теоретисања и заговарања бољитка.

Advertisements

О Katinac

"Можда је мене урођена самоувереност и склоност ка писању стављала у супериорни положај и ја сам упорно провоцирао саговорнике желећи да од њих извучем све што ме занима. Када би требало да одговорим на питање вешто сам манипулисао речима, стварајући двосмисленост и недоумицу код саговорника. -Из приче "Како сам стигао у Фаркаждин" Мој животни мото: "ЈУЧЕ- НЕ ПОСТОЈИ, СУТРА- НЕИЗВЕСНО, ДАНАС- ЈЕДИНО ИЗВЕСНО!!!"
Овај унос је објављен под Uncategorized. Забележите сталну везу.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s